12 zvyků nešťastných lidí (a jak se jich hergot zbavit)

„Jsem rozhodnuta být nadšená a šťastná bez ohledu na jakoukoli situaci, ve které se ocitnu. Protože jsem se naučila, že valnou část našeho negativismu nemají na svědomí vnější okolností, ale náš vlastní postoj.“

Martha Washington, manželka prvního prezidenta USA

 

Štěstí a spokojenost je něco, čeho se všichni snažíme nějak dosáhnout. Jako lidské bytosti můžeme přijmout skutečnost, že A) život je krátký a B) nespokojenost nám život komplikuje. Je poměrně dost známé, že naše vlastní návyka mají silný vliv na kvalitu života, který vedeme; konkrétně tyhle zvyky přímo ovlivňují naši spokojenost nebo její nedostatek.

Abychom předešli omylu: je značný rozdíl mezi klinickou depresí a chronickou nespokojenosti. Deprese je chemická nerovnováha v mozku, nespokojenost je osobní dispozice, většinou ziskaná vlastním rozhodnutím a udržovaná způsobem, jakým náš život vedeme. Podobně jako depresi ji ovšem lze diagnostikovat a léčit. Takže dneska si shrneme 12 návyků, které naši nespokojenost způsobují a přiživují – všechny se dají odstranit.

Chronické stěžování si

Šťastní a úspěšní lidé si příliš neztěžují. Tady si asi řeknete „No, jo jim je hej a už je nic netrápí.“ Jenže oni se v jistém bodě svého života o svém rozpoložení vědomě rozhodli a tento stav si pěstují. Na druhou stranu se zdá, že chroničtí stěžovači si vždycky najdou něco, na co můžou nadávat… i když je každý kolem nich šťastný (možná právě proto). Ano, všichni máme nějaké podmínky, které nám životem byly dány, ale nakonec jsou to naše podmínky – férové neférové, chtěné či nechtěné. Zkuste někdy hledat řešení problému místo fňukání, které nikam nevede.

Neustálá kritika – sebe i ostatních

To, jak mluvíme k sobě samým ovlivňuje naše vnímání sebe sama – na obě strany. Sebehodnocení je základním kamenem naší spokojenosti, a cítit se dobře z nás samotných je naše základní právo. Uvědomte si vlastní chyby a omyly, přijměte je a posuňte se dál…nezabíhejte do negativismu. Stejně tak akceptujte chyby a nedostatky ostatních včetně jejich vlastního práva žít spokojeně bez kontinuálního kritizování.

Život nad poměry

Žijeme v materiální společnosti, kde nás neustále bombardují reklamy na nejrůznějši zboží, služby, zábavu a cokoli od posledního auta po telefon. Všechno tohle slibuje úžasnou a jednoduchou existenci. Nevěřte tomu ani na moment. Ačkoli koupě něčeho nového může na chvíli způsobit radost, tenhle efekt nevydrží dlouho. Slyšeli jste o pojmu „lítost kupujícícho“? Neexistuje bezdůvodně. Zkuste se místo toho věnovat něčemu, co nevyžaduje vytasit se rychle s kouskem blikajícího plastu -cvičte, čtěte si, jeďte se někam podívat – existuje spousta možnosti, jak se uspokojit bez nutnosti něco kupovat.

Negativní závislosti

Existuje spousta požitků, které s nějakou mírou kontroly mohou přinést opravdu…požitek. Dobré jídlo, pár sklenek, zábava. Problém je, když se tyhle komodity stanou středobodem vaší existence. Bohužel hodně půdovně dobrých lidí potkalo vlastní konec právě skrze to, že se jim tyto požitky staly návykem a závislostí – samozřejmě hlavně alkohol a drogy. Prevence a lék – najděte a žijte svou vášní až nadoraz.

Litování minulosti

Litování je nejenom zbytečné, umí být taky extrémně bolestivé. Jako všechno jiné v těle to funguje na principu svalu. Negativní myšlenky a sebelítost vytváří a udržují mozková propojení. To pak nejen že podporuje výskyt jakékoli další negativní myšlenky, ale přímo je přitahuje. No a stejně tak to ovlivňuje fyzicky naše zdraví, protože tyhle postoje a vnitřní pochody způsoby stres a všechno ostatní. V zásadě existují 4 cesty, jak se s lítostí vypořádat:

a) poučte se z chyb, ale nelpěte na nich
b) pokud se na situaci už nedá nic změnit, prostě ji nechte plavat
c) nelitujte se příliš, zavání to sebemrskačstvím
d) pojměte situaci pozitivněji, například jako poučení, nikoli katastrofu

Obavy o budoucnost

O naší budoucnosti můžeme toliko pouze mluvit. Pozor – to neznamená, abyste ji strhávali a cítili se vůči ní bezmocní (právě naopak) – je to jen konstatování faktu. Co můžeme jednoduše udělat, je žít v přítomnosti a udělat v ní to nejlepší právě v zájmu budoucnosti. Nestarejte se o budoucí hrozby, čelte se vztyčenou hlavou těm přítomným, protože to je nejlepší recept na kvalitní budoucnost. Uživejte si krásu v životě a snažte se být co nejvíc…no, přítomní.

Nechat se řídit strachem

Ano, náš vlastní strach může nespokojenost a nešťastné pocity spouštět velmi snadno. Abychom tomu lépe porozuměli, je třeba se ještě vrátit k té již zmíněné přítomnosti. Jednoduše řečeno nemůžeme připustit, aby nám strach z neznáméhonebo nevyhnutelného zmrzačil naši současnou existenci. Strach je pocit jako každý jiný, ale chybou je, když ho necháte jet na autopilota. Pamatujte si, že nejste svoje negativní myšlenky. Nejste strach, obavy, úzkosti nebo cokoli dalšího. Je to jen vaše součást, ne identita.

Oddalování snů a cílů

Je poměrně jednoduché nechat se chytit v síti životní rutiny: práce, jídlo, spánek, možná den dva na nějaké koníčky a relaxaci. Jenže pokud v tomhel všem nemíříme po kouskách k nějakému svému cíli, tak likvidujeme jakoukoli možnost dosáhnout v budoucnu naprosto čehokoli. Pokud chceme nějaké sny nebo velké plány uskutečnit, musíme někdy začít nějakým prvním krokem, jedno jakým. Po sestavení „plánu hry“ je třeba udělat právě ten první krok, teprve pak spatříme další kroky a další možnosti.

Drbání

Nic nevyzařuje nespokojenost a vnitřní nejistotu víc než klábosení a pomlouvání někoho, kdo není zrovna přítomen. Nakonec, proč by se šťastný a sebevědomý člověk věnoval něčemu, z čeho není žádný užitek? Ne, takový by to neudělal. Drbání je něco pro děti v koutku, ne pro dospělé, kteří se snaží učinit své životy (i těch druhých) lepšími.

Držení vzteku

Stejně jako další negativní postoje, je nepřátelství a averze zbytečnou zátěží na našich zádech. Jsme pravidelně svědky negativismu ostatních lidí a může nás to samotné nakazit desítkami způsobů. Ale pamatujte si: tohle není o jejich vzteku, ale o vaší spokojenosti. Zkuste jednou zapomenout, odpustit, ignorovat…a sami se posunout někam dál.

Mizerné stravování

Zajímavé z hlediska nutričních hodnot – špatné jídlo a jen o okamžitém uspokojení. Rozhodně nemá za účel to, abychom se cítitli spokojeně a dobře dlouhodobě. Mizerné stravování (kvalita jídla i přístup k němu) se může velmi snadno projevit na našem zdraví, váze, stresu, nedostatku energie a tím pádem mizerné produktivitě. Vyvážená a kvalitní strava vede ke zcela opačnému efektu. Jezte správně, vypadejte dobře a ciťte se skvěle.

Zveličování problémů

Když zažíváme smutek a nespokojenost, je naše první reakce plně citová. Jinými slovy nafoukneme všechno do obřích rozměrů. Říká se tomu „spotlight efekt“ a je to jako kdybysme na problém namířili reflektor – kromě něj samotného není nic vidět a přesně takhle to funguje v naší hlavě. Koneckonců máme pořád amygdalu, ten zatracený ještěří mozeček a epicentrum negativních emocí. Zkrátka udělejte krok zpátky a koukněte se na problém s chladnou hlavou a hledejte hlavně řešení!

 

Prvním krokem k řešení jakéhokoli problému je vždycky jeho identifikace a pordobný popis. Jakmile si tyhle zvyky připustíte a uvědomíte na sobě samých, můžete s nimi něco reálně provést.

Zdroj

Okomentujte

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *