Rozdíl mezi MLM a letadlem?

Rozdíl mezi MLM a letadlem?

„Ten, kdo nikdy neudělal chybu, nikdy nevyzkoušel nic nového.“

Albert Einstein

Myslím, že to byl Karel Čapek, kdo kdysi prohlásil, že kdyby lidé říkali, jen to, co vědí, byl by svět nádherně tiché místo. Asi to nebyla přímo tato formulace, ale myšlenka je stále platná. V jakých ohledech? Před lety jsem částečně spolupracoval s firmou FM Group, chvilku i s Essens. Upustil jsem od toho z několika důvodů, které neměly nic společného s jejich sortimentem, který považuji za velice kvalitní. Ale za prvé jsem se pak věnoval jiným věcem, za druhé nejsem onen obchodní ledoborec a unavuje mne vysvětlovat a propagovat něco pořád dokola. Mám radši tvůrčí věci.

Už je to delší doba, co jsem trochu brouzdal netem a hledal podobné svazky jako Lindstromova Nákupologie, ke které jsem se zatím nedostal. Ale padl mi někde zrak na banner FM group a řekla jsem si, že bych si mohl po dlouhé době objednat nějaký parfém. Tuto kosmetiku už moc nepoužívám, protože se většinou pohybuju v prašnějším prostředí, kde nemá moc význam, nebo doma, kde je trochu zbytečná.

Při pohledu na některé diskuse týkající se této značky jsem byl nucen provést několik facepalmů. Komentáře se týkaly jak úrovně parfémů, tak systému jejich podnikání. Bohužel svědčily většinou jen o tom, že dotyčný nebo dotyčná (většinou dotyčná), mají jediné informace z novin, letáčku nebo z toho, že ,,někdo říkal“. Jasně, někdo to říkal, tak je to pravda. Skvělá argumentace…

Takže nejdříve k systému…

Klíčový rozdíl mezi letadlem a MLM, multi-levelem či síťovým marketingem (různé termíny pro stejný podnikatelský systém), je jednoduchý fakt, že letadlo nepracuje s reálným produktem. Letadlo je založeno pouze na tom, že si jeho ,,pracovníci“ dále rozdělují masivní vstupní vklady nových členů. Proto je horentní vstupní částka do systému (řádově desítky tisíc), již varovným znamením, že se jedná o něco takového.

Oni vám to samozřejmě budou obhajovat tím, že je potřeba zaplatit kdesi cosi a že každá taková aktivita vyžaduje počáteční investici. Ale běda, jak se zeptáte, co vlastně prodáváte a jak je to zřízené. Letadlu se také říká Ponziho schéma podle Charlese Ponziho, který s ním zřejmě přišel jako první.

Tento chlápek sliboval obrovské zúročení. Ano, své klienty vyplácel velmi štědrými částkami. Ty ovšem pocházely pouze z vkladů klientů nově příchozích. Nepracoval s žádným produktem a nic nevyráběl. Proto je tento systém vždy dopředu odsouzen k záhubě, protože dříve nebo později padne. Těch zázračných firem je pořád dost, ovšem každá z nich má více nebo méně jepičí život. Lidé se prostě nepoučí.

Skutečný multi – level je něco jiného. Za prvé jeho úvodní náklady nejsou nijak horentní a získáváte za ně něco víc než jen leták o členství. V případě FM Group to je cca 850 Kč a člověk získává vzorník vůní s jejich seznamem. Díky tomu nenabízí zajíce v pytli svým zákazníkům, tento tester je určen k tomu, aby si zájemci o parfémy, toaletní vody a další kosmetiku udělali představu o tom, co kupují.

Multi level se to jmenuje proto, že to nemá jen jednu úroveň, ale každý obchodník může do sítě registrovat další lidi, kteří mají zájem o spolupráci a přivýdělek, a vytvářet tak pod sebou další strukturu. Firma má obvykle méně sídel nebo centrál, protože její zástupci a reprezentanti mohou prostě a jednoduše nosit všechno s sebou, nepotřebují si hned zakládat kamenný obchod. Filosofie těch firem se nese ve znamení Omnia mea mecum porto tedy ,,všechny své věci si nosím s sebou.“

O multi levelu se přednáší na univerzitách a je jedním z nejsilnějších obchodních modelů. Z několika důvodů – zaprvé má většinou perfektní výrobek. Jeho reklamou jsou totiž spokojení zákazníci, takže musí mít něco, co si jejich sympatie získá rychle a jistě. Za druhé, bývá ve výsledku levnější než kamenné obchody, protože nakupuje nebo vyrábí ve velkém a nespotřebovává peníze právě těmi obchody, rozsáhlou reklamou a všemi možnými dalšími způsoby. Dalo by se říct, že multi level si musí mnohem víc věřit, pokud má jít se svým produktem na světlo.

Pokud se na něj mám podívat z teoretičtějšího hlediska, jedná se asi o nejčistší formu kapitalismu, jaká tu dneska existuje – kolik uděláte, tolik vyděláte a je to jen na vašich schopnostech. Nikdo vám v ničem nebrání. Rady a pomoc máte k dispozici, ale nakonec je akce vždycky jen na vás.

To poslední je častým důvodem, proč v něm stále většina lidí pohoří – očekávají totiž, že jakmile se zapíšou, zbytek se prostě nějak objeví a udělá sám. Ne – ať se to komu lbíí nebo ne, i v MLM se musí makat.

Spousta dobrých multi levelů je stále odsuzována jako letadla, aniž by jednotliví kydači špíny skutečně věděli, co je letadlo. Stejně tak – a jeden můj přítel starožitník to prohlásil, když jsem se ho ptal na brigádu pro jednoho člověka – lidé nechtějí práci, lidé chtějí zaměstnání. Většina z nás chce prostě jistotu, která ale nedovoluje příliš růstu.

A pokud bude někdo argumentovat tím, že to má pyramidovou strukturu a proto je to podvod, tak se zeptám: Jaká lidská soustava strukturu pyramidy nemá?

A reakce přímo na FM Group? Další facepalm. Tedy aspoň na několika místech. Stížnosti na odlišné vůně u FM Group než v parfumerii, že to rychle vyprchalo apod…

Takže dámy. Pokud si parfém (a tím myslím skutečně parfém, tedy koncentraci cca 16% a ne toaletní vodu, která je někde u osmičky), nanesete na kůži a čichnete si k tomu okamžitě, necítíte vůni, ale pouze ředidlo, kterým je vonná esence nastavena. Teprve po cca 3 – 5 minutách cítíte vlastní vonné esence.

Jakýkoli parfém voní na každém trochu jinak. Vonné esence se dají dohromady se všemi složkami, které máme na kůži, díky čemuž třeba Fahrenheit od Diora, jinak těžký chlapský parfém, voní dokonale na ženách. Ale jen na některých.

Pokud jde o výdrž parfému (Eau de parfum), pak podle mých zkušeností věci od FM group vydržely na oblečení celý den, někdy ještě déle – to podle zátěže, kouře z hospody, zapocení se apod.

Multi levelu aspoň u nás přednostně zlikvidovala jméno a pověst Amway. Jejich sortiment neznám, s jejími zástupci jsem se už bohužel několikrát v minulosti setkal. Vnucují se, dělají z vás blbce, aniž máte šanci jim něco vysvětlit a pořád si budou mlít svou. Trochu jako Jehovisti, akorát vám nemávají před obličejem Písmem svatým, ale letáčkem s cenovkami. V momentě, kdy si odskočíte, jsou schopni vám projet mobil a vytáhnout čísla vašich známých. Pozor, nehodnotím výrobky, jen prodejce. Ovšem prodejci jsou vizitkou firmy.

Fm Group se tady zabývat nebudu. Za prvé by to bylo na samostatnou kapitolu, za druhé jsou moje informace už nějakou dobu staré a aktuální stav věcí neznám. V době, kdy jsem jejich parfémy používal, jsem s nimi byl vrcholně spokojen, všude se mě ptali, čím to tak krásně voním a brali to i přátelé. Jedním z důvodů, proč jsem jim dal pápá, bylo i to, že zmizel můj oblíbený Davidoff Cool Water Game a některé kosmetické doplňky byly ve strašně debilních baleních. Jejich lidi jsem také vídat přestal a vídám zase jiné z jiných oborů. A stále se dovídám nové věci.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Komentáře

1 thought on “Rozdíl mezi MLM a letadlem?

  1. ty rozumiš i parfémům?Ty ses nenarodil zde.Tak kápni božskou,odkud tě vesmírná inteligence vyslala.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Message *
Name*
Email *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.