O multilevelačkách a multilevelácích

O multilevelačkách a multilevelácích

„MLM vám poskytne všechny potřebné nástroje včetně know-how. Ale práci za vás neudělá.“

joinorstartmlm1O obchodním fenoménu multi- levelu, tedy referenčním nebo sítovém marketingu, jsem se už zmiňoval. Hlavně tedy o rozdílu mezi multi levelem a letadlem, se kterým je obvykle zaměňován, případně hozen do jednoho koše.

Co ale kromě nepochopení základního systému a jeho rovin kazí pověst tohoto systému asi ještě víc, jsou lidé. To ostatně platí u všeho – od profesí přes politiky až po firmy nebo zástupce rozličných způsobů myšlení. Pokud je navíc systém sám kontroverzní, pak je na jeho zástupce kladen mnohem větší tlak a od jejich soukmenovců také důraz na kvalitu. Na to, aby vytvářeli vizitku tomu, co zastupují a reprezentují.

Sám to vidím na filosofii, kterou osobně vyznávám. Ti, kteří o ní píší rozvleklé eseje, obvykle ani nevědí, jaké jsou její základní axiomy. Ale nebudu se tu zabývat objektivismem, o něm jindy a jinde.

Chci se zmínit o několika setkáních se zástupci multi – levelu, která ve mně nezanechala příliš dobrý dojem. K jednomu z nich došlo již před lety a jednalo se tuším o Amway. Zrovna tato společnost je u nás nechvalně proslulá a jak se říká, profláklá. Pro někoho je to, když má člověk jen vzdáleně něco s Amway, stejné, jako kdyby vraždil miminka, uctíval bohyni Kálí nebo schvaloval genocidu židovstva během druhé světové války, tedy Holokaust.

Vystupování zástupců

Firmu samotnou nemohu posoudit, protože jsem do jejího systému nikdy více nepronikl (neměl jsem důvod), ani od ní nic neodebíral. Ovšem pokud vám u kávy člověk, který vás vidí poprvé v životě, říká téměř okamžitě (tu více, tu méně otevřeně) že cokoli teď děláte, nemá cenu a že jedině skrze jeho systém můžete dosáhnout plné osobní i ekonomické svobody, nelze se ubránit srovnání se sektami a jinými náboženskými skupinami.

Je pak vlastně jedno, jak si říkají, jak se prezentují, jaké mají roční obraty a co vlastně ksakru prodávaj. Když se jejich lidi chovaj jako hovada, nezbývá nic jiného než po pěti minutách hovoru (spíše monologu) zvednout, popřát vše dobré a jít se věnovat něčemu konstruktivnějšímu. V mnohých případech je tou konstruktivnější činností i procházka na tramvaj.

Tohle je ale svým způsobem pouze důsledek. Jako mnohé další věci, systémy a nástroje, které ve světě běžně fungují a nikdo se za jejich praktikování nebo členství v nich nestydí, u nás mělo či stále má tohle všechno punc něčeho nečistého.

Jednou z mnoha společností, které tohle taky trefilo, je třeba bankovně poradenská firma OVB. Protože na rozdíl od asi většiny tohoto národa, když o něčem příliš nevím, neptám se chlapů v hospodě (kam stejně nechodím) ale projedu internetu a najdu si toho co nejvíc. OVB funguje také na principu multi levelu (ono která úspěšná firma ho v sobě částečně nemá, že..) a svého času jí dělal špatné jméno tuším nějaký pan Zoubek. Asi jich bylo víc, ale tenhle mi zůstal v hlavě.

Nikdy jsme se nesetkali, ale pár věcí jsem o něm zaslechl a pak si je ověřil u více zdrojů. Projevoval se obvyklým nešvarem mizerných ,,finančních poradců“, kteří viděli investiční životní pojištění jako univerzální finanční produkt naprosto na jakoukoli životní situaci. A vůbec asi nadělali hodně bordelu. Problémem u těchto lidí, kromě jejich vlastní neschopnosti a absence sebereflexe, je to, že jsou bohužel hodně vidět. A také to, že národ český stověžatý si mnohem déle pamatuje a mnohem více probírá vždycky to špatné a je mu jedno že situace se mezi tím mohla změnit třeba desetkrát. Na to my Češi obvykle neslyšíme. Jednou jste kokot a hajzl a asi vám to už nikdo neodpáře.

Samozřejmě se v těchto systémech vyskytují i lidé velmi slušní, schopní a hlavně se skutečným zájmem o zákazníka, jeho potřeby, cíle a preference. A tady musím zaklepat na dřevo, že většinou jsem se setkal právě s těmi dobrými. James Redfiled má asi pravdu v tom, že člověk přitahuje stejné lidi, jako je on sám. A tam už je jedno, jestli se jedná o pojistky, spoření, prodej kosmetiky, potravinových doplňků nebo čehokoli dalšího.

Co uděláš, to máš

On je totiž multi level vlastně nejčistší formou kapitalismu, jaká na světě existuje. Asi i proto dosahují firmy, které ho využívají, jedněch z největších obratů na trhu. Na oba dva systémy se snášejí hromy a blesky od jejich kritiků – většinou lidí, kteří ty systémy plně nepochopili a žijí ve víře, že protože v nich neuspěli oni, tak jsou nutně špatné.

Za prvé, nejsou pro každého, za druhé, ten systém vás velmi štědře odmění, ale musíte pro to také něco udělat. Stejně jako je potřeba vložit energii do toho, aby se voda ohřála na sto stupňů a vy si s ní mohli zalít kávu, stejně tak je potřeba vložit vlastní čas, námahu, energii a schopnosti do toho, aby člověk z multi levelu něco měl.

A k tomu chování kůl a hepy hezounků a barbínek? Mohou nabízet všechno možné, ale pokud neukážou zákazníkovi, co z toho bude mít a jaký to pro něj bude přínos, jsou ztraceni, i kdyby to stálo jen korunu. Pokud si k zákazníkovi neumí vybudovat vztah a nabízí mu prodej v první linii, jsou ztraceni. Pokud nabízí svoje produkty horem spodem, ale nedovedou vám osvětlit ani jejich původ, složení nebo to, jak se používají, jsou ztraceni

Stejně jako tito prodejci se chovají supermarkety všeho druhu, vybavuje se mi hlavně Tesco. V něm od rána do večera zní reklamy na tarify, slevy všeho druhu a další kraviny. Ovšem český zákazník na to slyší. Slyší na to, že je to v akci, že je to výprodej a že je to 3 + jedna zdarma. Takhle se obchodníci zbavují toho, co jim sedí na skladě a vedou lidi k tomu, aby kupovali primárně kraviny, které nepotřebují.

Ovšem multi level má být o něčem jiném. Jeho reklamou jsou spokojení zákazníci. Jak s produktem, tak s chováním a přístupem prodejce. A pokud se obchodníci chovají stejně jako roznáška letáčků do schránek, pak mezi nimi a obchodním centrem hučícím do lidí od rána do večera není rozdíl.

A nejhorší je takové to nabízení jakoby mimochodem. To jen ukazuje, že si věcí není jist ani samotný prodejce. A pokud si nevěří on sám, jak mají produktu věřit zákazníci?

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Message *
Name*
Email *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.