Meditace jako ztráta času? Ale kdepak…

Meditace jako ztráta času? Ale kdepak…

,,Že něco není vidět, ještě neznamená, že se to neděje.”

meditation

O meditaci byla natočena celá řada dokumentů, namluveny spousty rozhovorů a napsány tuny knih včetně Meditace pro blbce z mojí oblíbené edice. Ale jak se naučit naprostý základ?

Sedněte si rovně, na pevnou podložku, třeba do tureckého sedu, zavřete oči a soustřeďte se na vlastní dech.

To je všechno. Ano, v zásadě takhle jednoduchá meditace je. Samozřejmě, že se pak můžete dočíst další obrovskou škálu věcí, které k tomu lze přidat. Ale v základě jde o uklidnění sebe sama a hlavně schopnost eliminovat rušivé elementy okolí (kterých je více než dost) a podívat se do sebe sama, tedy provést introspekci. Což je právě to, co spoustě lidí z celého světa dělá dneska problém.

Nejde tolik o to, že jsme na každém kroku zavaleni informacemi. Ty jde vytěsnit celkem jednoduše. Jenže my to ani nechceme. Před pár dny jsem četl o výzkumu, který byl proveden s americkými studenty. Měli si vybrat mezi tím, že dostanou slabý elektrický šok, a tím, že se budou muset zabavit sami, bez přístrojů, bez počítačů, prostě být nějakou dobu v místnosti jen sami se sebou.

Prakticky nikdo nevydržel přítomnost jen sebe smotného. Za chvilku kontrolovali e mail, facebook případně si ten šok dali sami.

Poselství? Bojíme se být sami se sebou a raději hledáme sebeurčení někde mimo nás, v okolí a v populární kultuře. A hlavně v jiných lidech. Ovšem sebeurčení znamená určit sebe sama. A na určení sebe sama se musíte zaobírat právě sami sebou. To je důvod, proč hledání smyslu někde kolem nás nikdy nezabírá dlouhodobě. Ale je to jednodušší, protože okolí nám bude velice rádo diktovat, co si máme myslet a co máme dělat.

Zpět k meditaci. Začal jsem s ní už před lety. Nijak systematicky, prostě jsem si řekl, že to zkusím. Nemedituji nijak zvlášť pravidelně, spíš si dávám tak 10 – 15 minut tehdy, když se zaseknu nad nějakým problémem a potřebuju si vyčistit hlavu, nechat pracovat podvědomí a vůbec získat trochu odstup.

Pozitivní dopady meditace se dají najít všude na interentu. Mnoho obrázků putuje kolem vás, takže stačí jen otevřít oči. Ale za sebe jsem si všiml několika posunů, které bych nečekal.

Za prvé, deset minut večerní meditace krásně odděluje aktivní čas od času odpočinku.

Za druhé si pohodlně shrnete to, co jste za den udělali, co jste nestihli a můžete si vzpomnou na tunu věcí, které jste udělat chtěli, ale zapomněli jste na ně.

Za třetí, budíte se ve velmi podobném rozpoložení mysli, v jakém jste se ukládali. Tady to mám na mysli v pozitivním slova smyslu, tedy když si večer říkáte, že potřebujete něco udělat, nebo vás něco napadne tehdy, když usínáte a už nechcete vytahovat třeba mobil a psát si to, možná i díky meditaci si tyhle duševní poznámky ráno mnohem lípe vybavuju.

Pro koho je meditace určena? Pro každého. Kdo ji může provádět? Každý. Komu může pomoct? Každému. Její přínos je velmi široký. Záleží jen na vás, co od ní očekáváte a s čím k ní přijdete.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Message *
Name*
Email *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.