Medaile za hubičku….nebo spíš za ojebání

Medaile za hubičku….nebo spíš za ojebání

15052_3

Že se v poštovních schránkách vyskytují ultra výhodné nabídky na emise mincí nebo pamětních medailí, to není nic nového. Taky u nás se občas takový papírek vyskytne, leč jeho životní dráha je velmi krátká.

Obvykle nevydrží déle, než cestu ze schránky do koše na papír. Za prvé tam házím téměř všechny reklamy, za druhé vím, že takhle levné stříbrné mince nejsou reálné. Co mě trochu mrzí, je skutečnost, že tyhle reklamy už vyskytují i třeba v National Geographic a dalších magazínech, které jsem vždy považoval za příliš kvalitní na to, aby měly potřebu se nechat vycpat zrovna tímhle.

Za prvé, ryzí stříbro nebo zlato něco stojí. Pokud si zadáte do vyhledavače slova jako investiční zlato nebo mince, velmi rychle se dostanete k několika certifikovaným obchodům. Protože gramový slitek ryzího zlata stojí asi 1200 Kč, těžko bude pozlacená mince stát necelých 400 Kč nebo ještě méně.

Za druhé – seriozní obchody tohoto typu nerozesílají letáky do schránek. Kolem starožitníků a lidí zabývajících se drahými kovy se už nějaký ten čas pohybuji a tohle se opravdu nestává.

Pamatuju se, když jsem kdysi narazil ve schránce na reklamu na úžasnou emisi tuším k výročí narození Karla IV. Byla to reklama na sadu šesti stříbrných mincí, dohromady ani ne za 1000. Tipuju baťovskou cenu 999 nebo něco podobného. Protože tehdy jeden můj známý numismatik ještě žil, donesl jsem mu to, protože mě zajímal jeho názor.

Uchechtl se nad tím, papír pustil rovnou do koše a zeptal se, jestli nechci kafe. Tím téma reklamy skončilo.

Zpravodajské weby občas řeší aféry lidí, kteří si objednají tyto mince a za prvé přijdou s platbou za mnohem větší cenu, za druhé jim pak chodí další kousky, aniž o ně kdy žádali. Obchod se projeví jako pěkný zmetek, protože obvyklým drobným písmem šlo o nabídku celé edice, ne jednotlivých kusů.

Na celé věci mě mrzí několik prvků.

Za prvé skutečnost, že stále existují právě tyto obchody zasílající do schránek a do časopisů reklamy na spoustu sraček a napodobenin.

Za druhé navazující skutečnost že je tak kaženo dobré jméno kvalitních výrobků miniatur, modelů a dalších. Nejsou to jen pamětní mince a medaile, ale třeba modely lodí nebo automobilových veteránů. A ve výsledku pak to samé, jako když si kupujete ,,originální“ parfém v Řecku na tržišti.

Co mě mrzí ještě více, je parazitování na zlaté a stříbře jako komoditách a s tím spojená likvidace jejich pověsti. Pokud se totiž tyto materiály dostávají i do těchto vod nekalých obchodních praktik, jak má pak člověk věřit kovu jako takovému? Osobně s tím problém nemám, i když vím, že i originální slitky se také falšují – cihličky se navrtávají a místo zlata je v nich wolfram, který má téměř totožnou váhu, případně se menší zlitky kovu pozlatí. Ovšem to jsou spíše lokální drobnosti a neslyšel jsem o kontinuální úspěšné snaze padělat investiční zlato.

Když se lidská vyčůranost setkává s lidskou blbostí, vždycky je z toho problém. Bohužel to odnáší kovy, které se tu vyskytují už tisíce let a samy o sobě hodnotu neztrácejí, neztrácely a nikdy zcela neztratí.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Message *
Name*
Email *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.