Jak nespadnout do pasti přílišného přemýšlení

Jak nespadnout do pasti přílišného přemýšlení

„Jediná věc, kterou nedokážeš..zabránit jim myslet.“

Doktor k Mistrovi, epizoda Last of the Time Lords

stop-thinkingCo nám brání žít život podle vlastních představ? Jedním z mnoha faktorů je určitě i přílišné přemýšlení.

Často příliš důsledně dumáme nad každým drobným problémem, až se z té drobnosti stane děsivá noční můra. Přemýšlíme příliš i nad pozitivními věcmi, až se i z nich stanou strašáci a jejich původní pozitivní efekt je zatlačen někam do pozadí. Nebo se upínáme k tomu, že stále dokola probíráme ty věci, který bychom si přitom měli normálně užít a dál je neřešit. Jakýmkoli jiným postupem si všechno jen komplikujeme.

Přemýšlení o věcech může být samozřejmě velmi přínosné. Ale stát se ,,overthinkerem“ může vést k tomu, že zůstaneme prostě stát na místě. Staneme se sabotérem vlastního úspěchu i třeba jen pohybu kamkoli a likvidátorem vlastních možností.

Známe to. Mnohé z nás drží přílišné přemýšlení zpátky způsoby, které jsou velmi otravné a velmi špatně se jich zbavuje. Ale protože skoro se vším se dá něco dělat, rádi bychom vám nabídli devět zvyků, které třeba pomohou i vám. .

Rád bych se s vámi podělil o 9 zvyků, které mi hrozně pomohly. Začal jsem přemýšlet jednodušeji a si i chytřeji a žiji šťastnější život s méně obavami.

  1. Dejte si věci do širší perspektivy

„Manere in montibus.“ (Zůstaň v horách)

Je velmi jednoduché spadnout do toho, že přemýšlíte nad každou prkotinou. Takže v momentě, kdy jen přemýšlíte a přemýšlíte, zeptejte se sami sebe: ,,Bude na tom záležet za pět let? Nebo za měsíc?“

GoraBeluha

Širší obrazec spojený s problémem člověk obvykle vytrhne z rozebírání každého detailu. Současně dovolí i nechat situaci uležet a třeba se i věnovat tomu, co je v danou chvíli nakonec mnohem podstatnější, než stále setrvávání u něčeho, co nás jenom vyčerpává.

  1. Nastavte si pro rozhodnutí krátké limity

„Když řekneš: „Svými vteřinami všemi, mě, čase, jak bych závodnik byl, služ!“

Pak pán, pak vítěz na živé jsi zemi, a co je víc, pak synu můj, jsi muž

Rudyard Kipling: Když

Pokud nemáte limit pro moment, kdy se prostě rozhodnout musíte a musíte také jednat, budete prostě jen chodit kolem dokola ve své vlastní hlavě a koukat se na tu věc z každého úhlu strašně dlouho.

Takže se naučte rozhodovat se v určitém čase a vrhat se pak do akce každý den. Bez ohledu na to, jestli jde o malé nebo velké rozhodnutí.

Limity mohou být různé, ale ani ony by nás neměly stopovat. Zkuste následující: pro malá rozhodnutí, která rozhodují o vaší aktivitě třeba pro následující hodinu (vyřízení emailu, vyvenčení psa, cvičení apod.) si dejte maximálně 30 vteřin.

Pokud jde o větší bloky – následující den, dva, týden – či vážnější věci, vyzkoušejte 30 minut.

  1. Staňte se osobou činu

„Všechno má určenou chvíli a veškeré dění pod nebem svůj čas.“

Kniha Kazatel

Když víte, jak jednat konkrétně a konat kontinuálně každý den a máte stanoveno, co skutečně udělat, prokrastinujete kvůli přemýšlení mnohem méně. Přísloví Dvakrát měř, jednou řež tu má naprostou pravdu. Je čas přemýšlet, ale je hlavně čas konat.

Ivo Toman na svých školeních často používá podobenství se slonem. Zeptá se někoho v publiku, zda by snědl slona. Obvyklá odpověď je: „Ne, nesnědl.“ Na to Ivo odvětí: „A když vám ho naporcuju?“

Máme velké sklony dávat si obrovské úkoly a veliké sny. Ale jak řekl už Kwai Changa Caine ze seriálu Kung Fu: Legenda pokračuje: „I cesta dlouhá tisíc mil má počátek v jediném kroce.“ Znám to velmi dobře – vždycky mě totiž při psaní zcela paralyzuje pohled na prázdný papír. Ale jakmile tam dostanu první řádek, už to jde snadno.

Malé krůčky, ale pravidelně a soustředění se jen na ně v určitý čas, dokud nejsou hotové, je další zvyk, který opravdu funguje.

Funguje tak dobře, protože se necítíte zahlceni a nechcete utéct do bezpečí prokrastinace. A ačkoli se toho můžete bát, provést jen další drobný krok je tak malá věc, že vás nechromí strach.

  1. Uvědomte si, že nemůžete mít pod kontrolou všechno

,,Když příliš soustředěně pozoruješ vlka, kousne tě do kotníku myš.“

Moirain Sedai, Kolo času

Zkoušet promyslet jednu věc padesátkrát za sebou je snaha kontrolovat každý atom. Snaha pokrýt každou možnost, abyste neriskovali špatné rozhodnutí, chybu nebo to, že budete vypadat jako blbec.

Ale ty věci jsou součástí života, ve němž svou komfortní zónu skutečně natahujete. Každý, koho obdivujete a žil, žil život plný chyb. Prostě je dělali.

Ale ve většině případů také viděli chyby jako cennou zpětnou vazbu, ze které se mohou poučit. Věci,které vypadaly negativně, je naučily hodně a byly neocenitelné pro proces růstu.

Přestaňte zkoušet kontrolovat všechno. Nesnažte se kontrolovat každý pohyb, nikdo nemůže vidět všechny možné scénáře. Znáte Heisenbergův princip neurčitosti? Je to fyzická poučka, která říká, že najednou lze znát u částice v prostoru buď rychlost pohybu, nebo místo. Nelze znát obojí najednou naprosto přesně. Čím přesněji zjistíme jedno, tím méně známe druhé. Stejně tak informace, které potřebujeme k rozhodnutí, se průběžně mění v čase a nikdy nelze naprosto přesně znát všechny body.

Samozřejmě se to jednoduše řekne, ale hůř převede do praxe. Od toho jsou ty malé kroky.

footprints-in-snow11

  1. Řekněte si dost v situacích, kdy víte, že nemůžete uvažovat přímo

Někdy se stane, že když máme hlad nebo jen tak ležíme v posteli, negativní myšlenky nám prostě zaplaví hlavu. Kdysi dovedly nadělat docela paseku. Dneska už je umím chytit a říct sám sobě: ,,Ne, nad tím teď uvažovat nebudu.“

Jsou prostě stavy, kdy je naše mysl náchylnější k problematizování všeho. Tak prostě počkám na chvíli, kdy můžu uvažovat normálně. Třeba po dobrém jídle nebo ráno, když si mysl odpočine.

Chce to trochu cviku, ale má to výsledky. Často se stane, že když člověk svěří problém svému podvědomí, než ab si nad ním lámal stále hlavu, řešení najednou vysvitne naprosto nečekaně. Takovým způsobem, že máte chuť si říct: „Je to elementární, drahý Watsone.“

  1. Neztraťte se ve zbytečném strachu

,,Je zajímavé, jak jednoduchými se věci stanou tehdy, když je vidíte jasně.“

Ayn Rand

Další past, do které velmi často padáme, je přílišné dumání nad zbytečnými obavami ohledně situací ve vlastním životě. Divoká a rozhádaná mysl pak vytváří nejhorší možné scénáře včetně vybuchující supernovy a policejního komanda za dveřmi.

Zeptejme se v takový chvílích sami sebe: ,,Co reálně nejhoršího se může stát?“

Když si opravdu realisticky popíšete nejhorší možnosti, které vás reálně mohou potkat, zjistíte dvě věci. Za prvé to, že jakmile je konkrétně popíšete, nejsou tak hrozné. Za druhé, že pravděpodobnost jejich uskutečnění není zase tak vysoká. Málokterému strašidlu se daří na denním světle. A konkrétní popis je asi druhá nejhorší věc, jaká ho může potkat.

  1. Cvičte

Tohle může znít trochu divně. Prakticky jakákoli forma cílené fyzické aktivity umožní velmi dobře vyhnat vnitřní duchy a obavy z hlavy.

  1. Travte více času s přítomnosti

„Do not let your mind wander. She is too small to be out alone.“

(Nenechte svou mysl, aby se toulala. Je moc malá na to, aby byla venku sama)

Vědomí přítomnosti a jednání v přítomnosti spíše než dlení v minulosti nebo rozvažování budoucnosti může nahradit mnoho času, který jinak trávíte přemýšlením, které stejně už nikam nevede.

Tři rady pro opětovné propojení s přítomností:

Zpomalte. Zpomalte cokoli, co právě děláte. Pohybujte se pomaleji, mluvte pomaleji nebo jezděte pomaleji. Tím získáte větší vědomí toho, jak používáte vlastní tělo a co se kolem vás právě teď děje.

Řekněte si: ,,Teďka jsem“. Zkuste k tomu použít třeba jízdu na kole, procházku v přírodě, mytí nádobí nebo zalévání květin. Uvědomte si každou věc ve svém okolí a vůbec celé okolí, které vás obklopuje. Je to vlastně taková miniaturní krátká meditace bez nutnosti tureckého sedu a dýchání.

Přeruš a připoj se Pokud cítíte, že se zase ztrácíte v myšlenkách, přerušte je. Prostě si řekněte DOST. Pak se opět napojte na přítomný čas tím, že věnujete dvě minuty soustředěnému vědomí toho, co se kolem děje. Plnými smysly.

  1. Travte více času s lidmi, kteří tolik nepřemýšlí

„Past time with good company I love and shall until i die.“

Blackmore´s Night

Vaše prostředí hraje velkou roli. A nejen skupiny a lidi, kteří jsou vám blízko. Ale taky to, co čtete, posloucháte a sledujete. Blogy, knihy, fóra, filmy, podcasty a hudba.

Takže se zamyslete nad tím, jestli jsou ve vašem životě zdroje – blízké či vzdálené – které mají tendence nutit vás k přílišnému přemýšlení. A zamyslete se nad tím, co může na vás mít opačný efekt.

Najděte možnosti jak trávit víc času a věnovat více pozornosti lidem a věcem, které mají na vás pozitivní efekt v tom méně přemýšlet a méně toho, co vás tahá příliš do myšlenek.

A hlavně nečekejte, že cokoli z popsaného půjde ze dne na den…pochvalte se za své úspěchy a odpusťte si chyby, pokud je najdete.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Message *
Name*
Email *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.