10 nejčastějších omylů, které děláme během konverzace

10 nejčastějších omylů, které děláme během konverzace

„Žádný člověk není ostrov.“

 

Vskutku, lidé jsou tvorové družní a po nějakém typu vztahu prahnou. Jsme na světě kromě jiného proto, abychom se propojovali s dalšími lidmi a vytvářeli společenství. Jenže takové spojování vyžaduje komunikace jednoho s druhým, což může být kolikrát kámen úrazu.

Je i na nás, abychom přinášeli ostatním pokud možno výživnou a produktivní konverzaci, a hlavně konstruktivní, která někam vede. Romantické vztahy, obchodní partnerství i úspěšné prodeje zboží a služeb, to všechno se nese na vodách kvalitní komunikace. Dobré komunikační dovednosti jsou základem pro dlouhodobé vztahy jakéhokoli druhu. Jak si je vypěstovat? Můžete začít třeba tím, že konečně vyzvracíte a opustíte deset klasických omylů, které s jakékoli komunikace vytváří totální utrpení.

Mluvíte moc rychle?

Jste v interakci s osobou, kterou jste zrovna potkali a je pochopitelné, že jste do určité míry nervózní. Protože jste neměli moc času se se vším trochu srovnat, blábolíte a mluvíte příliš a hlavně hrozně rychle. Díky tomu ale druhá strana nerozumí ničemu z toho, co říkáte, a na celku se to nepochybně projeví.

Řešení: Nervozita přináší do konverzace hodně omylů, takže se jednoduše zkuste uklidnit, nějakou dobu zhluboka dýchat a usmívat se. A představte si, že druhou stranu opravdu zajímá to, co máte na srdci. Taky dělejte trochu přestávky mezi tím, co sdělujete. Vy se můžete připravit na další konverzaci a druhá strana má klidnou chvíli na to zpracovat vaše informace.

Pokládáte příliš mnoho otázek?

Konverzace pak zní jako výslech na policejní stanici – vy se pořád ptáte a partner jen rychle odpovídá. Jako výsledek to není vztah, ale jen dočasná přítomnost obou aktérů.

Řešení: Zkuste se řídit tímhle vzorcem:

  1. Položte hlavní otázku.
  2. Uvažujte nad odpovědí.
  3. Rozeberte odpověď druhé strany a pak sami zodpovězte otázku, kterou jste položili.
  4. Nechte straně čas na reakci. Pokud odpoví otázkou, dobře. Pokud odpoví prohlášením, zopakujte ho a nechte druhou stranou rozvést.

Jsou vaše odpovědi připravené předem?

Chystáte se prodávat, takže jste se samozřejmě navrčeli předpřipravený firemní manuál…který je samozřejmě prakticky totožný s manuály všech dalších prodejců a druhá strana najednou nereaguje tak, jak očekáváte, respetkive jak očekává ten kouzelný manuál. Zmatení začíná…

Řešení: Soustřeďte se na v první řadě na vybudování vzájemné důvěry. Nikdy neprodáte ani slanou vodu, když vám zákazník nevěří, ať už s jakéhokoli důvodu.

Světlo míří jen na vás?

Melete neustále o sobě o své práci, svých snech a trablích. Celkem rychle bude mít jakákoli druhá strana pocit, že dorazila na celodenní seminář o vaší osobě.

Řešení: Zeptejte se sakra toho druhého na jeho názor: „Zajímají mě osobní finance. Co tebe?“

Váš oblíbený předmět není předmětem hovoru?

Jen tlacháte a konverzace nemá žádný výstup a přínos. Chtěli jste vybudovat vzájemnou důvěru? Připravit se na prodej? Pozvat zákazníka? Kdoví…

Řešení: Konverzace dospělých jedinců není povrchní – má nějaký účel a nese nějakou hodnotu. Jaký je učel? Denifujte si pro sebe předem, co chcete sdělit, ještě než začnete konverzovat s kýmkoli.

Musíte mít herdek vždycky pravdu?

V každé konverzaci se chováte jako na bojišti, kde musíte svým obrovským mečem popravit všechny zombie. Všechny musíte přesvědčit a všichni s vámi musí nakonec souhlasit, takže se nikdy neskloníte a nikdy neustoupíte. Vy máte vždycky pravdu, že?

Řešení: Příjměte jednoduše fakt, že každý má právo na svůj vlastní názor. Nikoho nemusíte nutit, aby s vámi souhlasil – protože obvykle zkrátka odejdou někam jinam. Vaše arogance způsobuje nejen tento konverzační problém. Skuste trochu skromnosti…

Mluvíte o podivných věcech s někým, koho sotva znáte?

„Hele, zrovna jsme se potkali, ale poslechni si něco o mých vztazích, mém zažívní a mých řídnoucích vlasech.“

Řešení: Držte se v běžné konverzaci dál od náboženství, sexu, politiky a negací, zvláště tehdy, když s někým mluvíte poprvé. Soustřeďte se na bezpečná témata – koníčky, běžné zájmy a pokud je konverzace součástí třeba workshopu nebo semináře, tak tématu, kvůli kterému jste oba přišli.

Opravdu posloucháte?

Ha, vy vlastně jen čekáte, až ta druhá osoba přestane mluvit, abyste se mohli rozkecat vy, co? A pak zazáříte svými konverzačními a rétorickými schopnostmi – koho zajímá, co vlastně říkáte?

Řešení: Stopněte na chvíli svou pýchu a opravdu poslouchejte, co vám druhá strana říká. Naučte se číst mezi řádky, pozorujte taky řeč těla. Vyhněte se otázkám na „ano a ne“ a zkoumejte problematiku hlouběji. Jste tu, abyste poslouchali, ne jen slyšeli.

Jste hrubí na toho, kdo vás poslouchá?

Myslíte si, že jste lepší než druhá strana, takže vás nezajímá její názor a nerespektujete ho. Jasně, používáte zdvořilé fráze a dáváte si pozor na své způsoby, ale vaše slova druhé uráží a váš postoj je výzvou.

Řešení: Jak komunikujete je podstatnější než o čem komunikujete. Než se vůbec na komunikaci zaměříte, zkuste nejdřív trochu respektu.

Odpuzuje odstatní vaše řeč těla?

Rádi byste se bavili se spoustou lidí, ale vypadá to, že se nikdo nechce bavit s vámi. Proč? Vaše paže jsou zkřížené, hrbíte se a vaše obočí se mračí – proto.

Řešení: Uvolněte se. Komunikace je o otevřenosti a komunitnosti. Dívejte se lidem do očí. Usmívejte se víc. Stůjte rovně. Zmáknete to.

 

Ať už jste ředitel rychle rostoucí společnosti nebo prodejce snažící se dostat domů k rodině, vždycky existují určité postupy společenského života, které vám kradou čas a zabíjí vaši produktivitu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *